Friday, September 16, 2011

~pabila kaki melangkah ke "DZUL IMAN"~

~bismillah....~>pembuka bicara<~ wahh!! tajuk xle blakn?? "PABILA KAKI MELANGKAH KE *DZUL IMAN*" hehehe..apakah dzul iman nih??..alahhh...ape aku nk ulas sal tjuk aku niy...hihi..sebenarnye dok nk cte sal aku la..coz diri aku aku je yng paham..haha..sengal kn?? bermulanya diri ini menjejak kaki di *DZUL IMAN* tempat yang akan merubah hidupku..."DZUL IMAN" tdika ape nih??apasal aku xpernah dgr?? cara khalifah??ape 2?? alah sume 2 poyo je kot....haih..sume2 niy apa yang aku fikir sbelum menjejak ke "DZUL IMAN"

tpi bila selngkah kaki ini menjejak ke dlam tdika satu perasaan yang xdapat ku bayangkan selama ini....kemesraan dlm menjalinkan hubungan antara ustazah & ustazah2 yang lain dpt kurasakan...dapat juga juga kurasakan ukhuwah & juga apa itu erti persaudaraan..kami ibarat 1 keluarga walaupun bru berjumpa dlm masa 2 minit...YA ALLAH...alangkah indahnya waktu2 itu....sesudah itu aku mula di interview..huihh...isw..cuak...sume ade..

Al-maklumlah baru firsttime nk temuduga...lg 1 yang buat aku risaw coz kne ckp dlm bhasa inggeris..aduhai...aku rasa mcm nk blik je waktu 2..hahaha....lawak je kalu ingat balik...tpi ku kuatkan semangat cuba untuk buat muka selamber...kaki melngkah ke pejabat...dup dap..dup dap..aduhai...gementar la plak...dgn senyuman yang xtaw dah mcm mne rsenyernyer..aku pon msuk...duduk sopan sungguh..mcm pmpn melyu terakhir..hahaha...xku sangka interview cuma crita ttg family..n speaking sikit2 laaa...lg 1 yang aku xjngka..kne bercerita depan bos mcm aku buat dkt bdk2 tdika....waaa!!mcm mne nk buat sdgkn selma setahun aku dekat "AULAD" mne pernah aku bercerita depn dyeorg....nk xnk kne buat laaa...ku sahut cabaran itu...cuba yang terbaik..walaupn dlm bacaan ada sebutan yang salah..adoiii!! malunyer...hahaha....!!  



pas abih je bercerita kne mengaji lak....alhamdulillah kalu bab yang niy aku lulus..i,allah...hehe..tapi dalam hati duk tertnya2..luluske?? interview mcm main2 jee....risau dibuatnyer...tpi sejujurnya kau nk kata boss aku sngat la lembut orgnyer..sngt2 caring....& telah membuat aku jatuh cinta untuk bekerja dgnnya...hmpir sminggu menunggu keputusan..& akhirnya.... dpt pngilan dri org yang yang ku tunggu2...Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana telah memperkenankn doaku....aku diarahkn untuk memulakan tugasan di putra heights...dgn berbesar haty & semngat yang tinggi aku pon pergi dgn senang haty....^_^



~pada 31/4/2010...pada jam 7 pgi~> 
   
Aku memulakan langkah...kje tdika bse la pgi2 kne la senyum..hehe...kalu muka masam pgi2 lagi budak2 pon takut nk dtg...hehe..sejujurnya diri ini terlalu la susah untuk mnyesuaikan diri kat tempat baru....cuba tersenyum walaupon dlm hati xsenyum..so nk dijadikan cte xnmpk la keikhlasan senyuman 2..hihihi....khalifah2 mula menghadirkan diri ke tdika..aku menymbut dgn senyuman..bersalaman & sngat menyentuh hati bila mereka memelukku.....YA ALLAH..polosnya ank2 ni..walaupn diri ini mereka tidak kenali..tpi dlm fikiran mereka sapa2 je yang smbut mereka kat depn gate mereka tahu yang ini adalah guru saya......dapat kulihat mereka sudah terlatih dgn budaya khalifah..sgt2 teruja & terharu..kemesraan yang di pamerkan oleh ank2 ini seprti telah lama mereka kenal...sapaan yang pertama yang mmbuat aku tersenyum.."ustazah nie comel la.." hahaha....tbe2 je rse malu..hihihi...


setelah habis tok sesi pgi aku diarahkn untuk mengajar ank 4 thun...uih..kalu pk2 blik xmsuk dik akal coz bru msok je dah jdy main teacher....& aku membuat keputusan untuk menerima tangunggjawab tersebut dgn hati terbuka..& berjanji akn melaksanakan dgn sebaik mungkin....& apa yang ku rasakan hri pertama di "DZUL IMAN" benr2 mmbuatkn diri ini sedar bahawa, dulu cra aku mendidik ank2 di tadika "AULAD" salah...YA ALLAH.....rse bersalah bertubi2 dlm diri....& akn ku perbaiki diri ini untuk mnjadi seorg guru yang dpt membimbing mereka & juga akan menjadi amalan buat diri ini...Alhamdulillah..syukur kpda Allah telah menempatkan aku di sini..tempat yang ingin ku panggil "UNIVERSITI OF TARBIAH"......akhir bicara..~>salam ukhuwah bersulam dakwah..<~ ^_^......                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

No comments:

Post a Comment